17 - 05 - 2024
Postaw Mi Kawe

Jeżeli podoba Ci się strona i chcesz wspomóc projekt!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Main menu
Informator
Gdzie spędzić czas
Turystyka
Informacje Toruń
Z historii Torunia
Login Form
Przedstawiciele Torunia
Online

Odwiedza nas 95 gości oraz 0 użytkowników.

Archiwum
Wybory do Sejmu 2015
Wybory 2014
Przełącznik języka
Licznik
Today269
Yesterday557
This week2777
This month13390
Total2040169

Visitor Info

  • IP: 3.137.215.0
  • Browser: Unknown
  • Browser Version:
  • Operating System: Unknown

Who Is Online

1
Online

piątek, 17 maj 2024 12:05
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Toruń, piątek 12 maj 2017, godz. 19.00, CKK Jordanki

Bilety: 40/30 zł

Wykonawcy:
Monika Orłowska - Skruszewicz /skrzypce/
Juozas Domarkas /dyrygent/
Toruńska Orkiestra Symfoniczna

W programie:
V. Montvila - Poemat Gotycki
S. Prokofiev - II Koncert skrzypcowy g-moll op.63
J. Sibelius - V Symfonia Es-dur op. 82

Koncert w ramach nagrody pozaregulaminowej w IV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym - Toruń 2016, ufundowanej przez Konsula Honorowego Finlandii w Toruniu - Tadeusza Pająka.

Litewski kompozytor Vytautas Montvila (1935-2003) był jednym z najaktywniejszych kompozytorów rodzimego kraju. W swojej twórczości stosował zarówno techniki sonoryzmu, aleatoryzmu, serializmu używając też przy tym regionalnej muzyki etnicznej. Poemat Gotycki jest jednym z trzech utworów napisanych z okazji 650lecia założenia Uniwersytetu w Wilnie. W utworze zostały użyte cztery "sutartines" (litewskie stare pieśni wielogłosowe wykonywane przez kobiety w północno-wschodniej części Litwy, wpisane w 2010 r. na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO). Cała warstwa muzyczna zawiera autentyczne dawne melodie z różnych epok wraz z ich melodycznymi i rytmicznymi przekształceniami. Użyte w utworze formy długich akordów orkiestry i pojawiających się na nich zwinnych i żywych melodii symbolizować mają kamienne budynki wileńskiej starówki i przebijające się przez nie gotyckie łuki.

II Koncert skrzypcowy g-moll op. 63 pochodzi z czasu kiedy Sergiusz Prokofiev pracował nad baletem Romeo i Julia – wybijający się na pierwszy plan liryzm jest zresztą wspólną cechą obu dzieł. Pierwszą część II Koncertu skrzypcowego komponowałem w Paryżu, drugą w Woroneżu, instrumentację robiłem w Baku, a pierwsze wykonanie miało miejsce w Madrycie - wspominał Sergiusz Prokofiew okoliczności powstania swego dzieła. Kompozytor w owym czasie intensywnie koncertował wspólnie ze skrzypkiem francuskim Robertem Soetensem, który był solistą podczas madryckiej premiery 1 grudnia 1935 r. Skrzypek intensywnie promował ten koncert grając go premierowo w wielu krajach. Koncert jest bardziej konwencjonalny niż pierwsze dzieła tego kompozytora. Złagodził on ostre brzmienie, ograniczył efekty wirtuozowskie co jednak nie przesądza, że partia solowa jest technicznie silnie wyeksponowana. Słychać w tym koncercie natomiast rosyjskie melodie ludowe i pewne nawiązania do muzyki klasycznej.

Jeśli ktoś chciałby scharakteryzować dojrzały styl Jeana Sibeliusa za pomocą jednego utworu z pewnością byłaby to V symfonia Es-dur op. 82. Kompozytor przetwarzał kolejne wersje tej symfonii (1915r., 1916r., 1919 r.) by w ostatecznej, trzeciej, być dopiero usatysfakcjonowanym swoją kompozycją. W swoich trzech częściach symfonia prezentuje zdumiewające zdolności Sibeliusa związane z budowaniem ruchu symfonicznego na dynamicznym rozwoju jednej idei muzycznej. To z tej symfonii pochodzi słynny „motyw łabędzia”, który pojawia się w kulturze popularnej, użyty nawet w popowych piosenkach (Popsicles and Icicles zespołu The Murmaids) czy w bajce Disneya Piękna i Bestia: zaczarowane święta w piosence Stories. Pierwszy temat symfonii pojawia się z kolei w utworze A Love Supreme  John Coltran’a. To właśnie fragmenty tej symfonii zostały użyte jako muzyczne tło w radio BBC podczas relacjonowania lądowania na księżycu.

Money.pl

Konsola diagnostyczna Joomla!

Sesja

Informacje o wydajności

Użycie pamięci

Zapytania do bazy danych